Jak wybrać dobre biuro rachunkowe: porady i wskazówki

Jak wybrać dobre biuro rachunkowe

Wielu przedsiębiorców na jakimś etapie prowadzenia działalności staje przed niełatwym wyborem biura rachunkowego, z którym podejmą współpracę. Co wziąć pod uwagę przy podejmowaniu takiej decyzji? Jakimi kryteriami się kierować, by firma tylko zyskała dzięki tej współpracy? Czy cena świadczonych usług powinna być tu kluczowa? Z pewnością, nie jeśli zależy nam sprawnym funkcjonowaniu firmy i jej rozwoju. Najistotniejsze przy wyborze biura rachunkowego powinny być kompetencje jego pracowników oraz dotychczasowe doświadczenie w prowadzeniu księgowości firm. Łatwo też zweryfikować, czy dane biuro należy do Stowarzyszenia Księgowych w Polsce lub do Centrum Informacji Księgowej (to duży plus) oraz czy osoba prowadząca takie biuro może okazać imienny certyfikat wydawany przez Ministerstwo Finansów (posiadanie go jest obligatoryjne). Obowiązkowe jest również posiadanie przez biuro rachunkowe polisy OC, która zapewnia środki finansowe w przypadku błędu biura skutkującego stratami finansowymi dla klienta.

Zakres usług i warunki współpracy

Kiedy już się upewnimy, że mamy do czynienia z rzetelnym i wiarygodnym podmiotem, warto zadbać o to, by podpisana z nim umowa była dla nas korzystna. Poszczególne biura rachunkowe mogą się różnić zakresem świadczonych usług, ich oferta często obejmuje nie tylko usługi rachunkowe, ale również prowadzenie kadr i płac, rozliczanie podatków, reprezentowanie klienta w ZUS i US czy usługi prawne. W umowie z biurem rachunkowym powinno być dokładnie wyszczególnione, jaki zakres usług otrzymamy oraz ile dokładnie za nie zapłacimy. Taką umowę można oczywiście renegocjować, gdyby się okazało, że wraz z rozwojem naszej firmy potrzebujemy większego wsparcia specjalistów z biura.

Na co jeszcze zwrócić uwagę?

Warto się też upewnić, czy dane biuro rachunkowe ma wdrożone wymagane procedury dotyczące ochrony danych osobowych. Kolejną kwestią jest odpowiedni sposób archiwizowania dokumentów księgowych, tak by firma mogła w razie kontroli zapewnić przejrzystą i dobrze prowadzoną dokumentację. Na koniec, ale niemniej ważne powinny być kompetencje interpersonalne pracowników biura odpowiedzialnych za kontakt z klientem – tak by mógł on liczyć to, że uzyska odpowiedzi na pytania w razie jakichkolwiek wątpliwości, a współpraca przebiegać będzie zawsze w życzliwej atmosferze.