Etapy zakładania nowej działalności gospodarczej.

założeniu działalności gospodarczej

Bez względu na to, czym będzie zajmowała się firma, pierwszym krokiem do jej uruchomienia jest założenie działalności gospodarczej. Opisujemy najważniejsze etapy tego procesu i podpowiadamy, w jaki sposób dobre biuro rachunkowe może wesprzeć osobę zakładającą firmę.

Złożenie formularza do CEIDG

Decyzja o założeniu firmy została podjęta? Teraz czas na działanie! Przemyślmy dobrze nazwę przedsiębiorstwa; upewnijmy się, czy będzie ona odpowiadała rodzajowi działalności, będzie łatwa do zapamiętania i „chwytliwa”. Data założenia firmy (trzeba będzie wpisać ją w formularzu, o którym zaraz opowiemy) ma znaczenie, gdyż wpłynie np. na termin rozliczania się z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych.

Nowa firma jest rejestrowana w Centralnej Ewidencji i Informacjo o Działalności Gospodarczej (CEIDG), na podstawie wspomnianego wcześniej formularza. Wniosek zawierający podstawowe dane można złożyć online lub udać się do Urzędu Gminy. Druga możliwość jest realizowana, gdy wniosek zostanie wypełniony anonimowo (bez logowania się do systemu). Jedną z informacji, którą należy podać w opisywanym formularzu, jest kod zgodny z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD). Maksymalnie można wskazać 9 kodów PKD. Wybór właściwego wariantu może być czasochłonny. Warto skorzystać w tym zakresie z pomocy specjalisty. Doświadczone biuro rachunkowe to nieocenione wsparcie dla początkujących przedsiębiorców. Poza wyborem PKD, biuro świadczące usługi księgowe, doradzi najkorzystniejszą formę opodatkowania. To niezwykle ważna decyzja, nie należy podejmować jej pochopnie, gdyż może ona zadecydować o sytuacji finansowej firmy.


Kolejne kroki przedsiębiorcy

Złożenie formularza do CEIDG jest jednocześnie wnioskiem do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, wnioskiem do Głównego Urzędu Statystycznego o nadanie numeru REGON, a także wnioskiem do Urzędu Skarbowego. Kontakt z tą instytucją jest łatwiejszy, gdy korzystamy ze sprawdzonego biura rachunkowego. We wniosku do CEIDG należy wskazać także numer firmowego konta bankowego. Część placówek bankowych umożliwia założenie takiego konta jeszcze przed rejestracją firmy, inne dopiero po tym procesie (wówczas składana jest korekta formularza). Właściciel firmy powinien nie tylko wybrać bank, ale w dalszej kolejności zatroszczyć się o pieczątkę firmową. Jak wspomnieliśmy, formularz rejestracji firmy jest też wnioskiem do ZUS. Mimo to, instytucję tę trzeba odwiedzić celem dopełniania formalności związanych z ubezpieczeniem. Pamiętajmy, że każda branża ma swoją specyfikę, która może wpływać na sposób rejestracji firmy.