Własna firma krok po kroku: przewodnik dla początkujących

zakładanie firmy

Wiele osób rozważa założenie własnej, choćby jednoosobowej firmy – aby jednak to marzenie się ziściło, trzeba dopełnić kilku formalności. Na szczęście niektóre z nich można załatwić już dziś przez internet, co znacznie ułatwia życie przyszłemu przedsiębiorcy. Procedurę rejestracji firmy zacząć można od wejścia na stronę internetową www.firma.gov.pl i wypełnienia za jej pośrednictwem formularza CEIDG-1. Jego złożenie jest dla zakładających firmę obowiązkowe – można zrobić to też osobiście lub listem poleconym. Formularz ten to jednocześnie wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz o nadanie numeru REGON i NIP, zgłoszenie do urzędu skarbowego i ZUS-u oraz oświadczenie przedsiębiorcy o wyborze formy opodatkowania.

Co dalej po złożeniu CEIDG-1?

W ciągu maksymalnie siedmiu dni przedsiębiorcy jest przyznawany numer regon i NIP (można to sprawdzić na stronie internetowej CEIDG). Kolejnym istotnym miejscem jest ZUS: przy zakładaniu własnej firmy ma się tydzień na to, by udać się tam i zgłosić, jakie składki zamierza się odprowadzać. Również jeśli przedsiębiorca ma zamiar zatrudnić pracowników, jest obowiązek zgłoszenia ich do ZUS. Istotne dla przedsiębiorcy będą formularze: ZZA (do rejestracji tylko do składki zdrowotnej) oraz ZUA (do rejestracji do wszystkich składek). W przypadku działalności wymagającej zarejestrowania się do VAT (w urzędzie skarbowym), należy to uczynić najpóźniej dzień przed tym, w którym przedsiębiorca rusza ze sprzedażą produktów. Zarówno wpis do CEIDG, jak i rejestracja VAT są darmowe.

O czym jeszcze trzeba pamiętać?

We wspominanym formularzu CEIDG-1 należy tez zadeklarować, jaki podmiot będzie odpowiedzialny za dokumentację finansową firmy. W tym celu należy wybrać do współpracy z firmą biuro księgowe, a jeśli nie chcemy skorzystać z takiej opcji – jest też dostępna możliwość samodzielnego prowadzenia dokumentacji księgowej. Konieczne będzie też założenie konta bankowego na firmę, ale to można zrobić również online – potrzebny będzie jedynie dowód osobisty oraz oryginał wpisu do ewidencji działalności gospodarczej (czyli wydruk z CEIDG). Obowiązkowe nie jest posiadanie pieczątki, ale może być ona dużym ułatwieniem dla przedsiębiorcy.