Nota korygująca do oryginału czy duplikatu faktury VAT?

Nota korygująca do oryginału czy duplikatu faktury VAT?

Każdy przedsiębiorca zarejestrowany jako podatnik VAT zobligowany jest do wystawiania faktur za swoje usługi lub dobra. Dzięki temu organizowanie dokumentacji i finansów firmy jest sprawniejsze, a rachunkowość jest uporządkowana, bez względu na to czy prowadzi ją biuro rachunkowe czy przedsiębiorca samodzielnie.

Jesteśmy jednak tylko ludźmi i pomyłki się zdarzają, niekiedy jest to niewielkie potknięcie w treści dokumentu, jak błędna data, niekiedy niezgodna z faktyczną usługą, treść czy kwota. Pozostawienie takiego błędu na fakturze jest wykluczone i wprowadza znaczący zamęt w dokumentacji, działając przeciwnie do zamierzonego celu. Na szczęście istnieje prosta metoda sprostowania takiego dokumentu. Wystarczy jedynie wystawić wtedy tzw. notę korygującą, czyli dokument wystawiany przez nabywcę usługi lub dobra i który otrzymał fakturę zawierającą nieprawdziwe czy błędne informacje. Należy jednak pamiętać, że niektóre nieprawidłowości zawarte w fakturze VAT wymagają zaangażowania podmiotu pierwotnie wystawiającego fakturę i to on będzie musiał wystawić nawet korektę faktury początkowej. Przy niewielkich błędach wynikających najczęściej z niezamierzonej pomyłki wystawienie noty korygującej w zupełności jednak wystarcza.

Nota korygująca faktury VAT załączana jest do jej oryginału czy duplikatu?

By odpowiedzieć na to pytanie należy wcześniej określić różnice pomiędzy oryginałem faktury VAT a jej duplikatem. Są to w istocie identyczne dokumenty, które różnią jednak dwa elementy: nazwa oraz data wystawienia. Poza tym jednak są to całkowicie odpowiadające sobie dokumenty. Można zatem założyć, że oryginał i duplikat tej samej faktury VAT są równoważnymi prawnie dokumentami, stąd jeśli pomyłki dotyczą duplikatu można załączyć do niego notę korygującą i będzie to miało wartość identyczną, jak w przypadku oryginalnego, pierwotnego dokumentu. Zarówno oryginał, jak i duplikat bowiem dotyczą tej samej usługi i wystawiane są przez ten sam podmiot, a właściwa rola duplikatu polega na przedstawieniu danych dokumentu, który uległ zniszczeniu, zagubił się lub z innych powodów nie jest dłużej dostępny.

Porównanie korekty faktury VAT do faktury pro forma

Korekta faktury VAT oraz faktura pro forma to dwa różne dokumenty, które mają odmienne funkcje i zastosowania w obrocie gospodarczym. Faktura pro forma jest dokumentem, który przedstawia ofertę sprzedaży towarów lub usług, lecz nie stanowi jeszcze podstawy do rozliczenia podatku VAT. W praktyce wystawiana jest przed realizacją transakcji, a jej celem jest przedstawienie warunków handlowych, takich jak ceny, terminy dostawy czy metody płatności. Faktura pro forma nie ma mocy prawnej i nie wpływa na rozliczenia podatkowe.

Z kolei korekta faktury VAT ma na celu skorygowanie błędów lub nieprawidłowości, które wystąpiły na oryginalnej fakturze VAT lub jej duplikacie. Korekta może dotyczyć zarówno danych kontrahentów, jak i wartości sprzedanych towarów czy usług. Wystawienie korekty jest obowiązkowe w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości na fakturze VAT, a jej celem jest dostosowanie treści dokumentu do rzeczywistych warunków transakcji oraz prawidłowe rozliczenie podatku.

Procedura zgłaszania nieprawidłowości na fakturze VAT oryginalnej lub duplikacie

W przypadku stwierdzenia błędów lub nieprawidłowości na fakturze VAT oryginalnej lub duplikacie należy zgłosić je wystawcy dokumentu. Proces ten powinien być przeprowadzony w określonym czasie, zgodnie z przepisami prawa. Wystawca faktury ma obowiązek wystawić korektę faktury VAT, która zawierać będzie poprawione dane oraz wszelkie zmiany w wartościach sprzedanych towarów czy usług.

Korekta faktury VAT powinna być wystawiona w dwóch egzemplarzach – jednym dla wystawcy, a drugim dla nabywcy. Należy pamiętać, że korekta faktury VAT musi zawierać wszystkie dane obowiązkowe, które występują na oryginalnej fakturze VAT, wraz z dodatkowymi informacjami dotyczącymi korekty. W przypadku, gdy wystawca nie wyda korekty faktury VAT, nabywca ma prawo odmówić zapłaty za towary lub usługi do czasu otrzymania poprawionego dokumentu. W sytuacji braku reakcji ze strony wystawcy nabywca może zgłosić problem do odpowiednich organów podatkowych.